انحصار ورثه یعنی چه،آثار و مراحل انجام آن چیست؟

تایید شده توسط تیم حقوقی عدل آنلاین

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. به هیچ عنوان بدون مشورت با وکیل متخصص اقدامی نکنید.

مشاوره آنلاین با وکیل

تایید شده توسط تیم حقوقی عدل آنلاین

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. به هیچ عنوان بدون مشورت با وکیل متخصص اقدامی نکنید.

مشاوره آنلاین با وکیل

به صورت خلاصه و روان، برگه‌های قانونی صادر شده توسط مرجع ذی‌صلاح (شورای حل اختلاف) که دلالت بر تعیین وراث متوفی و مقدار سهم ایشان می‌کند، گواهی انحصار وراثت نامیده می‌شود. فقط دو موضوع در گواهی انحصار وراثت مشخص می‌شود: اسامی ورثه و مقدار سهم ایشان از ماترک. مثل‌اینکه زوجه یک هشتم، زوج یک چهارم، پسر دو سهم و دختر یک سهم و … بنابراین شورای حل اختلاف نه کاری به اموال متوفی دارد و نه لیست اموال در آن مشخص می‌شود.


۱.کاربرد گواهی انحصار ورثه و شرایط صدور آن چیست؟

با فوت هر شخص، وراث قائم مقام قانونی او در دارایی هستند اما این که ورثه به صورت قانونی چه کسانی هستند در گواهی انحصار ورثه منعکس خواهد شد و به صورت عملی در صورت نداشتن گواهی مذکور مطلقاً امکان تصرف حقوقی مثل فروش، اجاره، تقسیم و … وجود ندارد و همه ادارات دولتی و غیردولتی وراث را با گواهی انحصار ورثه تشخیص می‌دهند. پس گام اول از مراحل گام به گام تقسیم ارث، داشتن انحصار وراثت است. شرایط صدور گواهی: اول) لزوم یک بار انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار مبنی بر اسم متوفی و اسامی وراث است و این که بایستی یک ماه از انتشار آگهی بگذرد تا شورا اقدام به صدور گواهی حصر وراثت نامحدود کند. دوم) الزام پرداخت مالیات بر ارث توسط وراث است.

حتماً بخوانید:

مستمری بازنشستگان بعد از فوت آنها به چه کسی میرسد؟

حتماً بخوانید:

مستمری بازنشستگان بعد از فوت آنها به چه کسی میرسد؟

۲. برای انحصار وراثت از کجا شروع کنیم؟

مثل هر پرونده دیگر در محاکم قضایی می‌توان از وکیل متخصص ارث برای طی مراحل انحصار وراثت استفاده کرد. توجه داشته باشید اگر کسی از وراث وکالت محضری کامل هم داشته باشد چون وکیل دادگستری دارای پروانه رسمی وکالت نیست، نمی‌تواند بدون اختیار وکیل انحصار وراثت اقدام به دادن دادخواست کند. ضرورت ثبت‌نام در سامانه ثنا اما چه یکی از ورثه اقدام کند و یا این که وکیل داشته باشید، گام اول برای ثبت دادخواست، اولاً ثبت‌نام وراث یا ذی‌نفع در سامانه ثنا است. به‌طورکلی بدون ثبت‌نام در سامانه ثنا ، انحصار وراثت و هیچ دادخواست دیگری امکان‌پذیر نیست. ثانیاً می‌بایستی برای ثبت دادخواست گواهی حصر وراثت به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت شخص فوت‌شده، شورای صالح به رسیدگی به پرونده و صدور گواهی است.

۳.چه کسانی می‌توانند دادخواست حصر ورثه بدهند؟

ورثه. توجه کنید اقدام یک وارث کافی است و نیاز نیست همه ورثه با هم دادخواست بدهند. وکیل دادگستری به وکالت از یک یا چند نفر از ورثه هر شخص ذی‌نفع در صدور گواهی انحصار وراثت مثل طلبکار متوفی ورثه چه کسانی هستند؟ زن و شوهر در همه حال جزو وراث محسوب می‌شوند و به‌غیراز ایشان، قانون ۳ گروه و طبقه را برای ورثه مشخص کرده که در ادامه مطابق قانون ارث گفته خواهد شد که طبقه اول نسبت به طبقه دوم اولویت دارد و همچنین طبقه دوم نسبت به طبقه سوم . توضیح ساده دیگر این که تا یک نفر از طبقه بالاتر باشد نوبت به وراث طبقه بعد نخواهد رسید.

۴.طبقات ارث:

ماده ۸۶۲ قانون مدنی ‌ـ‌ اشخاصي كه به موجب نَسَب ارث مي‌برند سه طبقه‌اند: ۱‌ـ‌ پدر و‌مادر و او‌لاد و او‌لادِ او‌لاد. ۲‌ـ‌ اجداد و برادر و خواهر و او‌لاد آنها ۳‌ـ‌ اعمام و عمات و‌اخوال و خالات و او‌لاد آنها. نکته: وراث باید در زمان فوت متوفی زنده باشند ولو این که حمل در شکم باشد، به‌شرط زنده به دنیا آمدن. پس اگر فرضاً فرزندی قبل از پدر فوت کند و بعد پدر فوت کند، فقط فرزندان زنده پدر ارث می‌برند. با بودن فرزند، نوه هم ارث نمی‌برد. نکته: اگر یکی از ورثه متوفی فوت کند، وراث او به مقدار سهم‌الارث مورث خود ارث خواهند برد. به‌عنوان مثال آقای حسین ۲ فرزند دختر (مریم و لیلا) و ۲ فرزند پسر (علی و محمد) دارد. فرزند حسین، علی نام دارد، در سال ۱۳۹۷ قبل از پدر فوت می‌کند و پدر (حسین) در سال ۱۳۹۸ فوت می‌کند و یکی از دختران حسین به نام مریم در سال ۱۳۹۹ فوت می‌کند. دو فرزند دختر و پسر داشته است. در این صورت وراث حسین عبارت‌اند از: مریم، لیلا، محمد و فرزندان مریم به قدر السهم مادر به صورت پسر دو سهم و دختر یک سهم قائم مقام مادر خود خواهند بود.


همین حالا از بهترین وکلای ارث و وصیت مشاوره بگیرید:

۵. مدارک لازم برای انحصار وراثت:

مدارک لازم برای انحصار وراثت اصل شناسنامه .عقدنامه در صورت ازدواج استشهادیه .گواهی فوت متوفی و ترجیحاً شناسنامه باطل‌شده او .گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای فوت شدگان قبل از ۱/۱/ ۱۳۹۵ .وصیت نامه رسمی استشهادیه انحصار وراثت یکی از مدارک لازم گفته‌شده ، استشهادیه است. درواقع آنچه مهم است شهادت برای انحصار وراثت است. آن چه رایج شده این است که ۳ نفر به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند و فرم مربوط به استشهادیه را که مشتمل است بر نام متوفی و وراث را امضا می‌کنند و سردفتر اسناد رسمی گواهی امضا می‌کند. هزینه استشهادیه انحصار وراثت همان هزینه گواهی امضا است که در سال ۱۳۹۹ برای هر نفر ۶۰ هزار تومان است. تفاوتی نمی‌کند که شهود مرد یا زن باشند. ر کسی بخواهد می‌تواند به‌جای تهیه استشهادیه و گواهی امضای شهود توسط دفتر، مستقیماً ۳ نفر را به‌عنوان شاهد به شعبه رسیدگی کننده شورای حل اختلاف ببرد و شهادت در آنجا بدون هزینه ثبت شود. اظهارنامه مالیات بر ارث مالیات انحصار بر ارث محل سؤال بسیاری است. امور باقی مانده با لحاظ برخی معافیت‌ها از متوفی مشمول مالیات است که در ادامه نکات ضروری در خصوص مالیات ارث بر خوانندگان محترم تقدیم می‌شود: همان طور که گفته شد طبقات ارث و وارث ۳ دسته هستند و مالیات آن‌ها هم کاملاً متفاوت است. هر چه طبقه بالاتر باشد مالیات بر ارث بیشتر است. تأخیر در دادن اظهارنامه مالیاتی متوفیان بعد از ۱/۱/۱۳۹۵ مشمول جریمه نیست و در هر زمان می‌توان اظهارنامه مالیاتی داد. هر یک از ورثه به‌تنهایی و به قدر السهم خود می‌تواند اظهارنامه مالیاتی بدهد. می‌توان فقط به صورت موردی مالیات یکی از دارایی‌های متوفی (ماترک) را پرداخت و مالیات مابقی اموال را به آینده موکول کرد. سپرده‌های بانک سهام بورسی سرقفلی املاک سهام غیر بورسی طبقه اول ۳ % ۷۵/ % ۳ % ۵/۷% ۶ % طبقه دوم. ۶ % ۵/۱ % ۱۵% ۱۵ % ۱۲ % طبقه سوم ۱۲ % ۳ % ۳۰ % ۳۰ % ۲۴ %

حتماً بخوانید:

چه حقوق و مزایایی از مالیات معاف هستند؟

۶.انحصار وراثت چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان اخذ گواهی حصر وراثت محدود و نامحدود متفاوت است. پیش‌تر گفته شد که برای گرفتن انحصار ورثه نامحدود یک نوبت انتشار آگهی و مدت ۱ ماهه بعد آن ضروری است. بنابراین مدت زمان صدور گواهی حصر ورثه محدود حدود یک هفته کاری و برای حصر وراثت نامحدود ۴۰ تا ۵۰ روز کاری زمان لازم است

عدل آنلاین

| |

نظرات


نظر خود را بنویسید:



مطالب مرتبط