اجاره به شرط تملیک به چه معنی است

تایید شده توسط تیم حقوقی عدل آنلاین

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. به هیچ عنوان بدون مشورت با وکیل متخصص اقدامی نکنید.

مشاوره آنلاین با وکیل

تایید شده توسط تیم حقوقی عدل آنلاین

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. به هیچ عنوان بدون مشورت با وکیل متخصص اقدامی نکنید.

مشاوره آنلاین با وکیل

تصور کنید که در یک منزل مسکونی، مستاجر هستید. از ملک مورد نظر خوشتان آمده است و دوست دارید که صاحب ملک، منزل را به شما بفروشد. در این صورت شما می توانید با صاحب ملک یا موجر، قرارداد اجاره به شرط تملیک منعقد کنید. در واقع اجاره به شرط تمليك عقد اجاره‌اي است كه در آن شرط مي‌شود مستاجر در پايان مدت اجاره در صورت عمل به شرايط قرارداد، مالک ملک شود. در این مقاله به شما شرایط، ضوابط و حقوق و تکالیف هریک از طرفین این قرارداد را آموزش خواهم داد. خوبست بدانید که علاوه بر اشخاص عادی، بانک ها هم می توانند تحت شرایطی دست به انعقاد این عقد بزنند به این صورت که بانک به دلیل ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش امور خدماتی، کشاورزی، صنعتی و معدنی، ساختمان و مسکن، بازرگانی و کسب و کار و مصرف کالاهای بادوام ساخت داخل کشور به عنوان موجر معاملات اجاره به شرط تملیک را انجام می دهد. بانک بنا به درخواست کتبی و تعهد متقاضی مبنی بر انجام اجاره به شرط تملیک و استفاده خود، اموال منقول و غیرمنقول را خریداری و به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک در اختیار متقاضی قرار می‌دهد. در این عقد، مدت قرارداد با توجه به عمر مفید اموال که قرار است به‌صورت اجاره به شرط تملیک واگذار شود، متغیر است.


۱.حقوق و تکالیف طرفین قرارداد اجاره به شرط تملیک

ماهیت حقوقی قرارداد “اجاره به شرط تملیک” اجاره است، پس طبیعی است که حقوق و تکالیف دو طرف همان حقوق و تکالیف دو طرف عقد اجاره باشد. بر این اساس، حقوق و تکالیف موجر و مستاجر به شکل زیر خواهد بود: حقوق موجر 1- موجر حق مطالبه اقساط را در سه موعد دارد 2- اگر مستاجر به شروط توافق شده عمل نکند، مثلاً اقساط را در موعد مقرر نپردازد، موجر حق دارد عقد را فسخ کند 3- چنانچه مستاجر ورشکسته شود، مالک حق دارد مال خویش را از اموال او بردارد، بدون آنکه لازم باشد در زمره سایر طلبکاران وارد شود. تکالیف موجر در اجاره به شرط تملیک مثل تمام قراردادهای اجاره، موجر متعهد است که موارد زیر را انجام دهد: 1- عین مستاجره را در حالی که از عیب و نقص خالی باشد تسلیم کند. به علاوه عین مستاجره باید به شکلی تحویل داده شود که حق شخص ثالث به آن تعلق نگرفته باشد و تا آخر مدت اجاره نیز تعلق نگیرد. 2- تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای امکان استفاده از آن لازم است به عهده موجر است، مگر آنکه شرط خلاف شده باشد یا عرف برخلاف آن باشد. 3- اطلاعات لازم برای استفاده از عین مستاجره را در اختیار مستاجر قرار دهد. 4- از هرگونه اقدام که با بهره برداری از عین مستاجره منافات دارد خودداری کند. 5- هزینه های انتقال، مثل مالیات و عوارض و حق الثبت در دفاتر اسناد رسمی را پرداخت کند مگر آنکه شرط خلاف آن در ضمن عقد وجود داشته باشد. 6- پس از اقدام مستاجر به شروط قرارداد، مال را به وی منتقل کند.

حتماً بخوانید:

با دردسرهای آپارتمان نشینی چکار کنیم

حتماً بخوانید:

با دردسرهای آپارتمان نشینی چکار کنیم

۲.حقوق و تکالیف مستاجر

حقوق مستاجر 1- عین مستاجره را بدون عیب تحویل گرفته و از منافع آن در مدت اجاره بهره برداری کند. 2- می تواند مال را در مدتی که تحت تصرف دارد به منظور تعمیر در اختیار ثالث قرار دهد تکالیف مستاجر 1- اقساط اجاره بها را در موعد مقرر بپردازد و به شروط قرارداد عمل کند. 2- عین مستاجره در دست مستاجر امانت است و چنانچه در نگهداری آن تعدی و تفریط کند ضامن آن خواهد بود. 3- باید از عین مستاجره در همان موردی که در عقد مشخص شده استفاده کند. تخلف از این امر چنانچه منع اوامکان پذیر نباشد، موجب حق فسخ برای موجر خواهد بود.

اجاره به شرط تمليك عقد اجاره‌اي است كه در آن شرط مي‌شود مستاجر در پايان مدت اجاره در صورت عمل به شرايط قرارداد، مالک ملک شود.در این مقاله با شرایط این عقد و حقوق و تکالیف طرفین آشنا خواهید شد.

۳.انقضای قرارداد اجاره به شرط تملیک

خاتمه یافتن قرارداد اجاره به شرط تملیک به صورت های گوناگون متصور است: 1- در صورتی که مدت اجاره تمام شده و مستاجر به شروط مورد توافق عمل کرده و اقساط را به موقع پرداخته باشد، بسته به مفاد قرارداد، عین مستاجره به ملکیت مستاجر درمی اید و عقد خاتمه می یابد. 2- درصورتیکه مدت اجاره سپری شود ولی مستاجر به وظایف خویش ناشی از شروط مورد توافق عمل نکرده باشد، موجر حق دارد عین مستاجره را پس بگیرد. 3- انقضای قرارداد ممکن است بر اثر فسخ موجر یا مستاجر در ضمن مدت اجاره صورت پذیرد

نیلوفر شهاب

حقوق کار و تامین اجتماعی| حقوق خانواده| املاک

نیلوفر شهاب هستم وکیل دادگستری. در پرونده های خانواده، ملکی و وزارت کار در خدمتتان هستم

نظرات


نظر خود را بنویسید:



مطالب مرتبط